•  
  •  
 

Tytuł

Autopromocja dostawców audiowizualnych usług medialnych

Keywords

self-promotion, Broadcasting Act, video-on-demand (VOD), trailers, prevue

Słowa kluczowe

autopromocja, ustawa o radiofonii i telewizji, audiowizualne usługi medialne na żądanie, zwiastuny, zapowiedzi

Abstract

The article describes rules on the issue of self-promotion in the European Convention on Transfrontier Television, in the Audiovisual Media Services Directive and in the Polish Broadcasting Act. Self-promotion is a complex matter as it can take different forms such as advertisements of products of the media service providers, trailers and sometimes even prevue. The legislator is not entirely consistent in the terminology used and does not differentiate this phenomenon. Self-promotion is a form of commercial communication intended to encourage the promotion of goods or services of the sender. Self-promotion is thus subject to all provisions governing the form and content of commercial communications. The issue of the sender’s announcements has been regulated in detail as regards information on the programmes and ancillary products derived directly from these programmes. Particular problems are associated with self-promotion of video-on-demand providers. The aim of the article is to depict the complexity of the issue of self-promotion, problems in its interpretation, and the need to introduce amendments to the Polish Broadcasting Act.

Abstrakt

Artykuł przedstawia regulację zjawiska autopromocji w Konwencji o telewizji ponadgranicznej, dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych oraz na gruncie polskiej ustawy o radiofonii i telewizji. Autopromocja jest zjawiskiem złożonym i może przybrać różną formę – reklamy produktów dostawcy usług medialnych, zwiastunów, a niekiedy nawet zapowiedzi. Ustawodawca nie jest do końca konsekwentny w stosowanym nazewnictwie, jak również nie różnicuje tego zjawiska. Autopromocja jest formą przekazu handlowego, a więc takiego który z założenia ma zachęcić do promocji towarów czy usług nadawcy. Do autopromocji stosuje się wszystkie przepisy regulujące formę i treść przekazów handlowych. Szczegółowo została w Polsce unormowana kwestia ogłoszeń nadawcy, zawierających jedynie informację o jego audycjach oraz o dodatkowych produktach uzyskiwanych bezpośrednio z audycji. Szczególne problemy związane są z autopromocją dostawców usług audiowizualnych na żądanie. Artykuł ukazuje złożoność problematyki autopromocji, problemy interpretacji przepisów o autopromocji oraz konieczność wprowadzenia zmian w ustawie o radiofonii i telewizji.

First Page

29

Last Page

43

Page Count

14

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.4.3

JEL Code

K23

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS