Tytuł
„Premia od obrotu”, „rabat posprzedażowy” oraz „opłata inna niż marża handlowa”. Zasada wyrażona w uchwale Sądu Najwyższego z 18 listopada 2015 r. (III CZP 73/15) i jej praktyczne zastosowanie
Keywords
rebates, combating unfair competition, slotting fees, commercial margin, premium, bonus, equivalency of benefits
Słowa kluczowe
rabaty posprzedażowe, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, opłaty półkowe, marża handlowa, premia pieniężna, bonus, ekwiwalentność świadczeń
Abstract
The article weighs arguments essential for the answer to the juridical question, which the Supreme Court of Poland has been asked, whether rebate is a “charge other than commercial margin” from Article 15 par. 1 p. 4 of the Act on Combating Unfair Competition. Authors agree with the Supreme Court that the rebate is not a charge other than commercial margin, although they express doubts concerning statement that not every turnover-related-premium is a rebate. Furthermore, authors analyse judicature’s assessment of the practice of including various premiums/ bonuses/discounts in contracts and conditions which have to be fulfi lled to assess them as rebates.
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza argumentów, które w ocenie autorów w istotny sposób wpłynęły na odpowiedź Sądu Najwyższego na pytanie prawne: czy rabat posprzedażowy stanowi opłatę inną niż marża handlowa z art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji? Autorzy podzielają stanowisko Sądu Najwyższego co do twierdzenia, iż rabat posprzedażowy nie jest inną niż marża handlowa opłatą za przyjęcie towaru do sprzedaży, jednocześnie wyrażając wątpliwość co do poglądu, że nie każda premia od obrotu jest rabatem posprzedażowym. Artykuł zawiera również przegląd i analizę dotychczasowego orzecznictwa dotyczącego umieszczania w umowach rozmaitych premii/bonusów/opustów, wskazując, kiedy orzecznictwo uznaje je za rabaty posprzedażowe.
Recommended Citation
Affre, J., & Skołubowicz, P. (2015). ‘Turnover-related-premium’, ‘rebate’ and ‘a charge other than commercial margin’. The principle expressed in resolution of Supreme Court of Poland of 18.11.2015 (III CZP 73/15) and its practical application. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 4(8), 41-52. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.8.4.3
First Page
41
Last Page
52
Page Count
11
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.8.4.3
JEL Code
K29
Publisher
University of Warsaw