Tytuł
„Tajemniczy klient” jako nowe narzędzie w zakresie pozyskiwania dowodów praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
Keywords
consumer, protection of consumer, protection of collective interests of consumers, mystery shopper, controlled purchase, collective interests of consumers
Słowa kluczowe
konsument, ochrona konsumenta, ochrona zbiorowych interesów konsumentów, tajemniczy klient, zakup kontrolowany, zbiorowe interesy konsumentów
Abstract
The article discusses the institution of a “mystery shopper” which will be introduced into the Polish Act on Competition and Consumer Protection on 17 April 2016. This institution will make it possible to conduct activities related to the purchase of goods during an inspection, with the possibility of recording these activities via audio or visual recording equipment, without informing of that fact the undertaking subject to the inspection. In the expectations of the legislature, this institution is designed to be a tool for obtaining evidence of practices harmful to the collective interests of consumers. The paper provides an assessment of this institution, especially in the context of the purposes for which it was established. Some of the drawbacks of the adopted solutions are also noted.
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest omówieniu instytucji „tajemniczego klienta” (mystery shopper), która zostanie wprowadzona do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z dniem 17 kwietnia 2016 r. Instytucja ta pozwoli na dokonywanie czynności zmierzających do zakupu towaru w toku kontroli, z możliwością utrwalenia tych czynności za pomocą urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk bez informowania kontrolowanego. Stosownie do oczekiwań ustawodawcy – ma ona stanowić narzędzie w zakresie pozyskiwania dowodów praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W artykule autorka podejmuje próbę dokonania oceny omawianej instytucji, zwłaszcza w kontekście realizacji celów, dla których została powołana. Jednocześnie wskazuje na pewne wady przyjętych rozwiązań.
Recommended Citation
Mandrosz, E. (2016). “Mystery shopper” as a new tool for obtaining evidence of practices harmful to the collective interests of consumers. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 5(1), 52-60. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.1.5.4
First Page
52
Last Page
60
Page Count
8
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.1.5.4
JEL Code
K23
Publisher
University of Warsaw