Tytuł
Instrumenty prawne realizacji zadań regulacyjnych na rynku pocztowym
Keywords
President of UKE, postal regulatory authority, legal instruments, regulated industries, postal market, postal law
Słowa kluczowe
Prezes UKE, regulator rynku pocztowego, instrumenty prawne, regulacja infrastrukturalna, rynek pocztowy, prawo pocztowe
Abstract
The main goal of the paper is to analyse regulatory instruments of the President of UKE in his capacity as the postal national regulatory authority. The authors distinguish regulatory instruments according to their purpose for ensuring the universal service or competition. The instruments ensuring the universal service involve: service provider designation, impact of the regulatory authority on the universal service provider, and fi nancing of the universal service. In contrast, third party access to the postal infrastructure is considered as a regulation for competition. The paper shows that Polish Postal law focuses mainly on the universal service obligation, rather than on the competition on the postal market. Consequently, the President of UKE has a stronger regulatory power to ensure the provision of the universal service, rather than creating the conditions for effective competition in the postal sector. Such a situation differs from the Polish regulatory model used on other regulated markets. In conclusions, the authors propose to increase the regulatory power of the President of UKE to stimulate competition on the postal market.
Abstrakt
Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza instrumentów prawnych Prezesa UKE jako organu regulacyjnego na rynku pocztowym. Autorzy dokonali wyróżnienia instrumentów Prezesa UKE wg kryterium prosocjalnego i prokonkurencyjnego. Do instrumentów prosocjalnych zaliczono: ustanawianie operatora do świadczenia usług powszechnych, oddziaływanie na wysokość opłat za usługi powszechne oraz fi nansowanie usług powszechnych. Z kolei do instrumentów prokonkurencyjnych zaliczono dostęp do infrastruktury pocztowej. Przeprowadzone w artykule ustalenia wskazują, że prawo pocztowe przywiązuje znacznie większą wagę do realizacji celów prosocjalnych niż prokonkurencyjnych. W związku z tym, Prezes UKE posiada znacznie większy zakres instrumentów związanych z zapewnieniem świadczenia usług powszechnych niż zapewnieniem konkurencji na rynku. Sytuacja taka odbiega od przyjętego w Polsce modelu regulacyjnego na rynkach infrastrukturalnych. We wnioskach autorzy postulują m.in. rozszerzenie prokonkurencyjnych instrumentów Prezesa UKE na rynku pocztowym.
Recommended Citation
Chołodecki, M., & Popowska, B. (2018). Regulatory instruments on the postal market. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(1), 8-23. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.1.7.1
First Page
8
Last Page
23
Page Count
15
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.1.7.1
JEL Code
K23
Publisher
University of Warsaw