•  
  •  
 

Keywords

prawo pocztowe, wielopoziomowy system prawa, usługi świadczone w ogólnym, interesie gospodarczym, usługa powszechna, przesyłki listowe, paczki pocztowe, operator, pocztowy, operator wyznaczony

Abstract

Przedmiotem artykułu jest analiza przepisów prawnych odnoszących się do wskazanych w jego tytule dwóch instytucji prawa pocztowego: pocztowej usługi powszechnej oraz operatora wyznaczonego. Autor stawia pytanie o to, czy wobec zmieniających się warunków rynku pocztowego uprawnione jest obowiązywanie przepisów prawnych przewidujących obowiązek świadczenie pocztowych usług powszechnych oraz wyznaczanie w tym celu określonego operatora? Przedstawione w artykule ustalenia pozwalają uznać, że instytucja usługi powszechnej jest w dalszym ciągu istotnym i trwałym elementem prawa pocztowego i to w płaszczyźnie prawa zarówno krajowego, jak i unijnego oraz prawa międzynarodowego, pełniąc ważną społecznie i gospodarczo funkcję na współczesnym rynku pocztowym. Nieco inne wnioski płyną z analizy przepisów odnoszących się do instytucji operatora wyznaczonego. Po pierwsze, uregulowania polskiego prawa pocztowego w tym zakresie można uznać za zgodne z prawem unijnym, jak również z właściwymi przepisami prawa międzynarodowego, choć przepisy te pozwalają na zastosowanie także innych rozwiązań służących dostarczaniu powszechnych usług pocztowych niż instytucja operatora wyznaczonego. Po drugie, nie istnieją przekonujące argumenty pozwalające uznać, że w aktualnych warunkach, w jakich działa polski rynek pocztowy, możliwe jest zastosowanie rozwiązania określanego jako „realizowanie usługi powszechnej przez siły rynku”. Uzasadnione jest natomiast oczekiwanie od podmiotu pełniącego funkcję operatora wyznaczonego większego dopasowania wykonywanej działalności do zmian zachodzących obecnie na rynku pocztowym. W szczególności, w dobie dynamicznego rozwoju handlu elektronicznego, należałoby oczekiwać znacznie większej aktywności tego operatora (oraz bardziej atrakcyjnej oferty) w zakresie zaspokajania popytu na usługi przesyłania zamówionych przez Internet towarów.

First Page

23

Last Page

36

Page Count

13

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.1.7.2

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS