Tytuł
Usługa powszechna i operator wyznaczony – dwa (nie)zbędne filary prawa pocztowego
Keywords
postal law, multi-level legal system, services provided in general economic interest, universal service, letter-post items, parcel-post items, postal services provider, designated provider of postal services
Słowa kluczowe
prawo pocztowe, wielopoziomowy system prawa, usługi świadczone w ogólnym, interesie gospodarczym, usługa powszechna, przesyłki listowe, paczki pocztowe, operator, pocztowy, operator wyznaczony
Abstract
The article contains an analysis of legal provisions governing two institutions of postal law that are referred to in its title: a universal service and a designated universal service provider. The question asked is whether, in a situation of changing conditions of the postal market, the application and enforcement of legal regulations providing for an obligatory provision of a universal postal service and the designation, for this purpose, of a specified provider is legitimate. The findings presented in the article make it possible to conclude that the institution of a universal service continues to be an essential and constant element of postal law, both domestic and EU, as well as international law, playing an important role in the contemporary postal market. Somewhat different conclusions are drawn from the analysis of the provisions applicable to the institution of a designated service provider. Firstly, Polish regulations of postal law in this respect seem to be compatible with European Union law, as well as relevant provisions of international law, despite the fact that they also allow for the application of other solutions aimed at providing the universal postal service, other than a designated service provider. Secondly, under the conditions in which the Polish postal market currently operates, the implementation of a solution allowing the provision of the universal service by market forces would be rather impossible. And yet, it will be justified to expect that an entity acting as the designated provider (also termed a designated service operator) adjusts the performance of its activity to a greater extent to the changes currently occurring in the postal services market. In particular, what should be expected, at the age of a dynamic development of electronic trading (or e-commerce), is a much greater activity of the designated provider in the field of satisfying the demand for the transport services of the goods ordered on-line.
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest analiza przepisów prawnych odnoszących się do wskazanych w jego tytule dwóch instytucji prawa pocztowego: pocztowej usługi powszechnej oraz operatora wyznaczonego. Autor stawia pytanie o to, czy wobec zmieniających się warunków rynku pocztowego uprawnione jest obowiązywanie przepisów prawnych przewidujących obowiązek świadczenie pocztowych usług powszechnych oraz wyznaczanie w tym celu określonego operatora? Przedstawione w artykule ustalenia pozwalają uznać, że instytucja usługi powszechnej jest w dalszym ciągu istotnym i trwałym elementem prawa pocztowego i to w płaszczyźnie prawa zarówno krajowego, jak i unijnego oraz prawa międzynarodowego, pełniąc ważną społecznie i gospodarczo funkcję na współczesnym rynku pocztowym. Nieco inne wnioski płyną z analizy przepisów odnoszących się do instytucji operatora wyznaczonego. Po pierwsze, uregulowania polskiego prawa pocztowego w tym zakresie można uznać za zgodne z prawem unijnym, jak również z właściwymi przepisami prawa międzynarodowego, choć przepisy te pozwalają na zastosowanie także innych rozwiązań służących dostarczaniu powszechnych usług pocztowych niż instytucja operatora wyznaczonego. Po drugie, nie istnieją przekonujące argumenty pozwalające uznać, że w aktualnych warunkach, w jakich działa polski rynek pocztowy, możliwe jest zastosowanie rozwiązania określanego jako „realizowanie usługi powszechnej przez siły rynku”. Uzasadnione jest natomiast oczekiwanie od podmiotu pełniącego funkcję operatora wyznaczonego większego dopasowania wykonywanej działalności do zmian zachodzących obecnie na rynku pocztowym. W szczególności, w dobie dynamicznego rozwoju handlu elektronicznego, należałoby oczekiwać znacznie większej aktywności tego operatora (oraz bardziej atrakcyjnej oferty) w zakresie zaspokajania popytu na usługi przesyłania zamówionych przez Internet towarów.
Recommended Citation
Lissoń, P. (2018). A universal service and a designated universal service provider – two (in)dispensable pillars of postal law. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(1), 23-36. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.1.7.2
First Page
23
Last Page
36
Page Count
13
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.1.7.2
JEL Code
K230, K400, L500
Publisher
University of Warsaw