Keywords
rynek mocy, mechanizmy mocowe, rozporządzenie, pomoc państwa, uzasadnione oczekiwania, prawa nabyte
Abstract
Celem artykułu jest przedstawienie argumentacji na rzecz zastosowania zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań do pierwszych kontraktów mocowych zawartych przed wejściem w życie rozporządzenia w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej. Ochrona uzasadnionych oczekiwań jest jedną z zasad ogólnych prawa Unii Europejskiej – znajduje zastosowanie zawsze wówczas, gdy zaangażowane są działania instytucji unijnych lub państw członkowskich wykonujących prawo UE. Decyzja Komisji Europejskiej akceptująca polski rynek mocy (sygn. SA.46100) stanowi źródło uzasadnionych oczekiwań co do tego, że pierwsze aukcje na moc zostaną zorganizowane zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami funkcjonowania polskiego rynku mocy. Decyzja ta, jest bowiem źródłem zapewnień wydanych przez instytucję Unii Europejskiej, została wydana w ramach odpowiednej procedury i wzbudza uzasadnione oczekiwania u potencjalnych beneficjentów polskiego rynku mocy. Proces decyzyjny w ramach rozporządzenia w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej powinien zatem uwzględnić ochronę uzasadnionych oczekiwań w ramach przepisów przejściowych zapewniających ochronę kontraktom mocowym zawartym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oraz odpowiedniego okresu przejściowego dla dostosowania istniejących jednostek wytwórczych do nowych zasad stosowania mechanizmów mocowych.
Recommended Citation
Maśnicki, J. (2018). Ochrona uzasadnionych oczekiwań a dostosowanie mechanizmów mocowych do rozporządzenia w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(5), 82-97. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.5.7.7
First Page
82
Last Page
97
Page Count
15
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.5.7.7
Publisher
University of Warsaw