Tytuł
Ochrona uzasadnionych oczekiwań a dostosowanie mechanizmów mocowych do rozporządzenia w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej
Słowa kluczowe
rynek mocy, mechanizmy mocowe, rozporządzenie, pomoc państwa, uzasadnione oczekiwania, prawa nabyte
Abstract
The aim of this paper is to analyse arguments for the application of the principle of protection of legitimate expectations to the fi rst power contracts concluded before the entry into force of the forthcoming Regulation on the internal market for electricity. The following arguments may be set out to grant such protection. The protection of legitimate expectations is one of the general principles of EU law, thus it is applicable to the activities of EU institutions or Member States implementing EU law. The decision of the European Commission accepting the Polish capacity mechanism (SA. 46100) is a source of justifi ed expectations that the fi rst power auctions will be concluded in accordance with the currently binding rules. This decision is the source of assurances given by the EU institution, issued according to the appropriate procedure, and raising legitimate expectations on the side of potential benefi ciaries of the Polish capacity mechanism. Key players involved in the decision-making process concerning the regulation on the internal market for electricity should, therefore, refl ect the protection of legitimate expectations. That is so especially under the provisions related to transitional arrangements that ensure protection of multiannual contracts concluded before the Regulation enters into force, and an adequate derogation period for other existing power installations and contracts concluded after the entry into force of the Regulation.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie argumentacji na rzecz zastosowania zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań do pierwszych kontraktów mocowych zawartych przed wejściem w życie rozporządzenia w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej. Ochrona uzasadnionych oczekiwań jest jedną z zasad ogólnych prawa Unii Europejskiej – znajduje zastosowanie zawsze wówczas, gdy zaangażowane są działania instytucji unijnych lub państw członkowskich wykonujących prawo UE. Decyzja Komisji Europejskiej akceptująca polski rynek mocy (sygn. SA.46100) stanowi źródło uzasadnionych oczekiwań co do tego, że pierwsze aukcje na moc zostaną zorganizowane zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami funkcjonowania polskiego rynku mocy. Decyzja ta, jest bowiem źródłem zapewnień wydanych przez instytucję Unii Europejskiej, została wydana w ramach odpowiednej procedury i wzbudza uzasadnione oczekiwania u potencjalnych beneficjentów polskiego rynku mocy. Proces decyzyjny w ramach rozporządzenia w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej powinien zatem uwzględnić ochronę uzasadnionych oczekiwań w ramach przepisów przejściowych zapewniających ochronę kontraktom mocowym zawartym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oraz odpowiedniego okresu przejściowego dla dostosowania istniejących jednostek wytwórczych do nowych zasad stosowania mechanizmów mocowych.
Recommended Citation
Maśnicki, J. (2018). The protection of legitimate expectations and the adjustment of capacity mechanisms to the Regulation on the internal market for electricity. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(5), 82-97. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.5.7.7
First Page
82
Last Page
97
Page Count
15
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.5.7.7
JEL Code
K23, K32, K33
Publisher
University of Warsaw