Porozumienia między portami lotniczymi a przewoźnikami w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej
Keywords
prawo konkurencji, porty lotnicze, linie lotnicze, porozumienia wertykalne, pozycja dominująca
Abstract
Porozumienia między portami lotniczymi a przewoźnikami mogą powodować negatywne skutki dla rynku, jeśli przede wszystkim zaburzeniu ulegnie równowaga między zaangażowanymi przedsiębiorstwami i pojawi się relacja zależności. W transporcie lotniczym tytułowe związki dotychczas były analizowane przez pryzmat prawa pomocy publicznej, co było możliwe tak długo, jak subsydiowanie portów lotniczych umożliwiało przypisanie ich działań do państw. Skorzystanie z reguł prawa konkurencji – art. 101 i 102 TFUE – należy traktować jako alternatywę w momencie, gdy zmniejszeniu ulega zaangażowanie środków publicznych w operacje portów lotniczych. Niniejszy artykuł przedstawia mechanizm powstawania antykonkurencyjnych skutków w relacji na linii port lotniczy linia lotnicza oraz analizuje możliwości i wyzwania pojawiające się w kontekście stosowania reguł konkurencji do takich porozumień, kończąc wywód wnioskami de lege ferenda.
Recommended Citation
Kociubiński, J. (2018). Porozumienia między portami lotniczymi a przewoźnikami w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(7), 8-26. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.1
First Page
8
Last Page
26
Page Count
18
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.1
Publisher
University of Warsaw