Tytuł
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2177 z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług związanych z koleją – krok w kierunku zwiększenia konkurencyjności sektora transportu kolejowego?
Keywords
commission implementing regulation (EU) 2017/2177, access to service facilities, service facility, railway undertakings, service facility description, coordination procedure
Słowa kluczowe
rozporządzenie 2017/2177, dostęp do infrastruktury usługowej, obiekt infrastruktury usługowej, przedsiębiorstwa kolejowe, opis obiektu infrastruktury usługowej, procedura koordynacyjna
Abstract
The importance of providing railway undertakings with access to service facilities was indicated during the work on Directive 2012/34/EU of the European Parliament and of the Council of 21 November 2012 establishing a Single European Railway Area (recast) (Journal of Laws EU L 343, 14.12.2012, p. 32, as amended). At that time, it was emphasized that in many cases the lack of access to service facilities on non-discriminatory terms for new participants leads to high barriers to market entry. The adoption of Commission Implementing Regulation (EU) 2017/2177 of 22 November 2017 on access to service facilities and rail-related services (Journal of Laws EU L 307, 21.11.2017, p. 1) is the continuation of the aforementioned tendency. The purpose of this Regulation is to ensure non-discriminatory access to service facilities and rail-related services for all applicants, in particular by ensuring the transparency on conditions for access to service facilities and rail related services and information on charges.
Abstrakt
Znaczenie zapewniania przedsiębiorstwom kolejowym dostępu do obiektów infrastruktury usługowej dla wprowadzenia mechanizmów konkurencyjnych na rynku transportu kolejowego było wskazywane podczas prac nad dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Podkreślano wówczas, że brak udostępnienia obiektów infrastruktury usługowej nowym uczestnikom na niedyskryminacyjnych warunkach w wielu wypadkach prowadzi do uniemożliwienia im wejścia na rynek, pomimo zagwarantowania dostępu do infrastruktury kolejowej. Kontynuację powyższej tendencji stanowi przyjęcie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/2177 z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług związanych z koleją. Jego celem jest umożliwienie wszystkim wnioskodawcom dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług świadczonych w tych obiektach w niedyskryminacyjny sposób, w szczególności poprzez zapewnienie przejrzystości warunków dostępu do obiektów tejże infrastruktury oraz informacji na temat opłat.Znaczenie zapewniania przedsiębiorstwom kolejowym dostępu do obiektów infrastruktury usługowej dla wprowadzenia mechanizmów konkurencyjnych na rynku transportu kolejowego było wskazywane podczas prac nad dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Podkreślano wówczas, że brak udostępnienia obiektów infrastruktury usługowej nowym uczestnikom na niedyskryminacyjnych warunkach w wielu wypadkach prowadzi do uniemożliwienia im wejścia na rynek, pomimo zagwarantowania dostępu do infrastruktury kolejowej. Kontynuację powyższej tendencji stanowi przyjęcie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/2177 z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług związanych z koleją. Jego celem jest umożliwienie wszystkim wnioskodawcom dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług świadczonych w tych obiektach w niedyskryminacyjny sposób, w szczególności poprzez zapewnienie przejrzystości warunków dostępu do obiektów tejże infrastruktury oraz informacji na temat opłat.
Recommended Citation
Kutyłowska, A. (2018). The Commission Implementing Regulation (EU) 2017/2177 of 22 November 2017 on access to service facilities and rail-related services – step in making the rail transport sector more competitive?. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(7), 123-128. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.12
First Page
123
Last Page
128
Page Count
5
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.12
Publisher
University of Warsaw