Tytuł
Wybór prawa dla umowy przewozu osób w transporcie kolejowym i lotniczym
Keywords
choice of law, Rome I Regulation, contracts of carriage of passengers, private international law
Słowa kluczowe
wybór prawa, rozporządzenie Rzym I, umowy przewozu osób, prawo prywatne międzynarodowe
Abstract
This paper analyses the choice of law rules for contracts of carriage of passengers under Regulation (EC) No 593/2008 of the European Parliament and of the Council of 17 June 2008 on the law applicable to contractual obligations (Rome I). While the Rome Convention did not contain any special rules for such contracts, the Rome I Regulation adopts a restricted form of party autonomy for the carriage of passengers. The parties are restricted to choosing between the country of the passenger’s habitual residence, the carrier’s habitual residence, the carrier’s place of central administration, the place of departure or the place of destination. The inclusion of a special choice of law rule for such contracts in the Rome I Regulation resulted from the desire of a number of Member States to ensure an adequate level of passenger protection. However, the achievement of this protection goal by way of limited choice of law is doubtful.
Abstrakt
W prawie unijnym zagadnienie wyboru prawa właściwego dla umowy przewozu osób, w tym w trans¬porcie kolejowym i lotniczym, regulowane jest przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I). W odniesieniu do wskazanej kategorii umów art. 5 ust. 2 zd. 2 rozporządzenia Rzym I wprowadza nieznane konwencji rzymskiej z 1980 r. obostrzenie autonomii kolizyjnoprawnej stron w postaci ograniczonego wyboru prawa. W założeniu prawodawcy zawężenie dopuszczalności wyboru prawa do jednego z pięciu wskazanych w rozporządzeniu porządków prawnych służyć ma kolizyjnej ochronie pasażerów. Zamierzenia ustawodawcy nie zostały jednak zrealizowane, gdyż w realiach rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich konstrukcja ograniczonego wyboru prawa nie stanowi adekwatnego narzędzia dla ochrony interesów podróżnych.
Recommended Citation
Lerman, S. (2018). Choice of law for contracts of carriage of passengers in rail and air transport. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(7), 27-40. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.2
First Page
27
Last Page
40
Page Count
13
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.2
JEL Code
K12
Publisher
University of Warsaw