•  
  •  
 

Tytuł

Wybór prawa dla umowy przewozu osób w transporcie kolejowym i lotniczym

Keywords

choice of law, Rome I Regulation, contracts of carriage of passengers, private international law

Słowa kluczowe

wybór prawa, rozporządzenie Rzym I, umowy przewozu osób, prawo prywatne międzynarodowe

Abstract

This paper analyses the choice of law rules for contracts of carriage of passengers under Regulation (EC) No 593/2008 of the European Parliament and of the Council of 17 June 2008 on the law applicable to contractual obligations (Rome I). While the Rome Convention did not contain any special rules for such contracts, the Rome I Regulation adopts a restricted form of party autonomy for the carriage of passengers. The parties are restricted to choosing between the country of the passenger’s habitual residence, the carrier’s habitual residence, the carrier’s place of central administration, the place of departure or the place of destination. The inclusion of a special choice of law rule for such contracts in the Rome I Regulation resulted from the desire of a number of Member States to ensure an adequate level of passenger protection. However, the achievement of this protection goal by way of limited choice of law is doubtful.

Abstrakt

W prawie unijnym zagadnienie wyboru prawa właściwego dla umowy przewozu osób, w tym w trans¬porcie kolejowym i lotniczym, regulowane jest przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I). W odniesieniu do wskazanej kategorii umów art. 5 ust. 2 zd. 2 rozporządzenia Rzym I wprowadza nieznane konwencji rzymskiej z 1980 r. obostrzenie autonomii kolizyjnoprawnej stron w postaci ograniczonego wyboru prawa. W założeniu prawodawcy zawężenie dopuszczalności wyboru prawa do jednego z pięciu wskazanych w rozporządzeniu porządków prawnych służyć ma kolizyjnej ochronie pasażerów. Zamierzenia ustawodawcy nie zostały jednak zrealizowane, gdyż w realiach rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich konstrukcja ograniczonego wyboru prawa nie stanowi adekwatnego narzędzia dla ochrony interesów podróżnych.

First Page

27

Last Page

40

Page Count

13

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.2

JEL Code

K12

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS