•  
  •  
 

Tytuł

Podstawy odpowiedzialności przewoźnika kolejowego za uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia bądź śmierć pasażera

Keywords

railway undertaking liability, carrier liability in case of death of, or personal injury to, passengers, carriage of passengers, regulation 1371/2007, passenger rights

Słowa kluczowe

odpowiedzialność przewoźnika kolejowego, odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie, przewóz pasażerów, rozporządzenie 1371/2007, prawa pasażerów

Abstract

The liability of a railway undertaking for bodily injury, disturbance of health or death of a passenger is currently regulated in several legal acts. The EU Regulation 1371/2007 is of fundamental importance here and applies to most domestic rail passenger services as well as the international carriage of passengers if performed between the countries of the European Union. However, it applies only to services operated by carriers licensed in accordance with the provisions of EU law. Its application is questionable when the contract of carriage has been subject to the law of a third country (which is not a member of the European Union). In the case of carriage to and from third countries, which are party to the Uniform Rules concerning the Contract for International Carriage of Passengers and Luggage by Rail (CIV), the liability of the carrier in case of death or personal injury of passengers shall be governed by those rules. The Civil Code may apply, on an exclusive basis, to those services which are not subject to the regime of Regulation 1371/2007 or to the Uniform Rules (CIV). In the case of services subject to these regimes, the provisions of the Civil Code shall apply in a complementary manner. In addition, the injured passenger or an entitled person may in such a case bring an action on the ground of tort liability in accordance with the Civil Code. However, even then the carrier shall be liable under the conditions and within the limits laid down in Regulation 1371/2007 or in the Uniform Rules (CIV).

Abstrakt

Regulacja odpowiedzialność przewoźnika kolejowego za uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia bądź śmierć pasażera zawarta jest obecnie w kilku aktach prawnych. Podstawowe znaczenie ma rozporządzenie 1371/2007. Znajduje ono zastosowanie do większości przewozów krajowych, jak również przewozów międzynarodowych między państwami UE. Dotyczy jednak tylko przewozów wykonywanych przez przewoźnika posiadającego licencję wymaganą przepisami prawa unijnego. Wątpliwości budzi jego stosowanie w sytuacji, gdy umowa przewozu została poddana reżimowi prawa państwa trzeciego (niebędącego członkiem UE). W przypadku przewozów do i z państw trzecich będących stroną przepisów ujednoliconych CIV odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie pasażera jest regulowana tymi przepisami. Kodeks cywilny może mieć zastosowanie – na zasadzie wyłączności – do tych przewozów, które nie podlegają reżimowi rozporządzenia 1371/2007 ani przepisów ujednoliconych CIV. W odniesieniu do przewozów, które podlegają tym reżimom regulacja kodeksu stosowana jest uzupełniająco. Ponadto osoba poszkodowana może w takim wypadku oprzeć swoje roszczenie na przepisach kodeksu cywilnego o odpowiedzialności deliktowej. Nawet jednak w razie oparcia roszczenia na podstawach deliktowych przewoźnik ponosi odpowiedzialność tylko na warunkach i w granicach przewidzianych w rozporządzeniu 1371/2007 lub przepisach ujednoliconych CIV.

First Page

49

Last Page

59

Page Count

10

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.4

JEL Code

K12, K13, K15

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS