•  
  •  
 

Tytuł

Taryfy pasażerskie w regionalnym transporcie kolejowym w Polsce: stan aktualny, skutki dla pasażerów, propozycje zmian

Keywords

Railway passenger transport, railway tariffs, tariff information, timetable information

Słowa kluczowe

kolejowe przewozy pasażerskie, taryfy kolejowe, informacje taryfowe, informacje rozkładowe

Abstract

Regional railway transportation in Poland in the second decade of the 21st century is characterized by a remarkable complexity of tariff solutions. This is primarily caused by the existence of many train operators with their own tariff systems as well as ‘territorially restricted’ tariffs applied by one or more operators. The above status quo may greatly affect the decisions of passengers regarding their railway journeys. The first issue connected with those decisions results from the often complicated rules of cross-operator ticket acceptance (unilateral, bilateral, sale channeldependent, none). Another issue lies in perceived discrimination in access to tariff information and sale of certain types of tickets, resulting from the way in which train operators’ internet sale systems operate (which, besides their sale functionality, can also be used for informational purposes). Those systems do not provide timetables and pricing information on connections partially or entirely served by other operators, even if they accept tickets issued by the given operator. A similar problem may occur even in case of pricing connections offered by a single operator. The cheapest possible tickets – even when available online – may not be offered ‘automatically’ and passengers have to select them ‘manually’ on the basis of pre-existing knowledge of pricing rules. Information about some pricing options may be available in text documents only and not implemented in sale systems. An improvement of availability of tariff information in the cases mentioned above can be achieved in two ways. The first one refers to ‘multi-operator’ connections and can be described as extending information obligations of train operators to cover all the connections for which they sell tickets. The second refers to the sometimes unavailable ‘automatic’ pricing of the cheapest tickets for connections offered by a single operator. It consists of ‘redesigning’ the rules of construction of ‘territorially restricted’ tariffs towards their utilization – already built-in in the internet sale systems – the rules of pricing tickets for journeys on trains of various categories.

Abstrakt

Regionalny transport kolejowy w Polsce w drugiej dekadzie XXI wieku charakteryzuje się znaczną złożonością rozwiązań taryfowych. Głównymi przyczynami tego faktu są istnienie wielu przewoź-ników z ich własnymi systemami taryfowymi oraz taryf „ograniczonych terytorialnie” stosowanych przez jednego lub wielu przewoźników. Powyższy stan rzeczy może mieć istotny wpływ na decyzje pasażerów dotyczące podróży kolejowych. Pierwsza kwestia związana z tymi decyzjami wynika z niejednokrotnie skomplikowanych zasad honorowania biletów wystawianych przez poszczególnych przewoźników w pociągach innych przewoźników (jedno- lub dwustronne, związane z kanałem sprzedaży, brak honorowania). Kolejna kwestia dotyczy swoistej dyskryminacji w dostępie do informacji taryfowej oraz sprzedaży niektórych rodzajów biletów, wynikającej z zasad działania internetowych systemów sprzedaży należących do przewoźników (które, poza funkcją sprzedażową, mogą być wykorzystywane w celach informacyjnych). Systemy te nie oferują informacji rozkładowej ani cenowej o połączeniach obsługiwanych częściowo lub całkowicie przez innych przewoźników nawet w przypadku honorowania przez nich biletów wystawianych przez danego przewoźnika. Podobny problem może zaistnieć również w przypadku wyceny połączeń pojedynczego przewoźnika stosującego różne taryfy. Najtańsze dostępne bilety dla wymaganej trasy – nawet, gdy są dostępne online – mogą nie być zaoferowane „automatycznie” a pasażerowie muszą wybrać je „ręcznie”, bazując na wiedzy na temat taryfy nabytej wcześniej. Informacja o niektórych opcjach taryfowych może być dostępna jedynie w dokumentach tekstowych, a nie zaimplementowana w systemie sprzedażowym. Poprawa dostępności informacji taryfowej w wyżej wymienionych przypadkach można być osiągnięta dwoma sposobami. Pierwszy to rozszerzenie obowiązków informacyjnych przewoźników o obsługę informowania o wszystkich połączeniach, na które sprzedają oni bilety, a realizowanych przez innych przewoźników. Drugi sposób odnosi się do niekiedy niedostępnej „automatycznej” wyceny najtańszych biletów oferowanych przez pojedynczego przewoźnika. Sposób ten polega na „przeprojektowaniu” zasad konstrukcji taryf w kierunku użycia – już wbudowanych w internetowe systemy sprzedaży – zasad wyceny biletów na podróże wykonywane pociągami różnych kategorii.

First Page

70

Last Page

82

Page Count

12

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.6

JEL Code

K23, L92, R48

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS