Tytuł
Uwarunkowania konkurencji między taksówkami a Uberem
Keywords
taxi, Uber, sharing economy, transport policy, legal frameworks
Słowa kluczowe
taksówki, Uber, ekonomia współdzielenia, polityka transportowa, uwarunkowania prawne
Abstract
Technological development leads to the blurring of divisions between traditional forms of transport, creating opportunities for the development of new services. The start of Uber services is one of the examples of the use of ICT technologies and the implementation of the principles of the sharing economy. For public opinion, Uber services have been recognized as a direct competitor for taxis. Although the legal conditions favor taxis in urban traffic, the technological solutions have enabled Uber to build a competitive advantage. Legal frameworks, if a given country has not equated Uber with taxis, may be a factor increasing the competitiveness of taxis, especially those associated with modern applications such as MyTaxi, iTaxi or partly Taxify. The paper analyzes the legal conditions of the taxi system in Poland, pointing to potential advantage points.
Abstrakt
Rozwój technologiczny prowadzi do zacierania się podziałów na tradycyjne formy transportu, stwarzając możliwości rozwoju nowych usług. Powstanie usług Uber jest jednym z przykładów wykorzystania dobrodziejstw technologii teleinformatycznych oraz wdrażania ekonomii współ-dzielenia. Przez opinię publiczną usługa ta została odebrana jako bezpośrednia konkurencja dla taksówek. Choć uwarunkowania prawne faworyzują taksówki w ruchu miejskim, to rozwiązania technologiczne pozwoliły na budowę przewagi konkurencyjnej Ubera. Uwarunkowania prawne, jeśli dany kraj nie zrównał Ubera z taksówkami, mogą być czynnikiem zwiększającym konkurencyjność taksówek, zwłaszcza zrzeszonych przy użyciu nowoczesnych aplikacji, jak MyTaxi, iTaxi czy częściowo Taxify. Niniejszy artykuł analizuje uwarunkowania prawne systemu taksówkowego w Polsce, wskazując na potencjalne punkty przewagi.
Recommended Citation
Beim, M. (2018). Conditions of competition between taxis and Uber. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(7), 94-102. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.8
First Page
94
Last Page
102
Page Count
8
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.7.8
JEL Code
R48, D43, D72, K00, L11
Publisher
University of Warsaw