•  
  •  
 

Tytuł

Rynek uwagi: pojęcie i wyzwania przy antymonopolowej ocenie koncentracji

Keywords

attention, attention market, attention economics, two sided markets, mergers

Słowa kluczowe

uwaga, rynek uwagi, ekonomia uwagi, rynki dwustronne, koncentracje

Abstract

The article focuses on the issue of ‘attention’ paid by consumers to internet and mobile apps content, which from the economic perspective is a resource that falls short. The authors analyze attention as a commodity and present the characteristics of the markets on which it is traded. The publication indicates the challenges faced by competition authorities in assessing concentrations between entities active on the attention market – the so-called attention brokers. In the latter part of the article, the authors analyze the methodology used by competition authorities to assess concentrations between the biggest modern attention brokers. Conclusions and postulates regarding future analyses of concentrations on the attention market are presented in the summary.

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na problematyce uwagi konsumentów poświęcanej treściom dostępnym w sieci oraz na aplikacjach mobilnych, która w ujęciu ekonomicznym stanowi deficytowy zasób. Autorzy dokonują analizy uwagi jako dobra oraz przedstawiają charakterystykę rynków, na których dochodzi do jego wymiany. W publikacji wskazane zostały również wyzwania, przed którymi stają organy antymonopolowe przy ocenie koncentracji z udziałem podmiotów działających na rynku uwagi, tzw. brokerzy uwagi. W dalszej części artykułu poddano analizie metodologię zastosowaną przez organy antymonopolowe dla oceny koncentracji pomiędzy największymi współcześnie brokerami uwagi. W podsumowaniu przedstawiono wnioski i postulaty dotyczące analizy koncentracji dokonywanych w przyszłości na rynku uwagi.

First Page

15

Last Page

28

Page Count

13

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.1

JEL Code

K0, K21, L40

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS