•  
  •  
 

Tytuł

Naruszenie prawa ochrony danych osobowych jako nadużycie pozycji dominującej? Postępowanie Bundeskartellamt przeciwko Facebookowi

Keywords

personal data, abuse of a dominant position, internet platforms, social networking platforms, data protection law, competition law, digital market

Słowa kluczowe

dane osobowe, nadużycie pozycji dominującej, platformy internetowe, portale społecznościowe, prawo ochrony danych osobowych, prawo ochrony konkurencji, rynek cyfrowy

Abstract

The article attempts to assess the main assumptions of the proceedings initiated in March 2016 by the Bundeskartellamt, the German competition authority, against Facebook, and thus answer the question whether an infringement of data protection law may constitute an abuse of a dominant position under EU competition law. In the wider perspective, the proceedings conducted by the Bundeskartellamt also raise important questions regarding the relationship between competition law and data protection law, including data protection issues in competition law, as well as the competences of antitrust authorities to assess breaches of data protection law.

Abstrakt

Artykuł podejmuje próbę oceny głównych założeń postępowania wszczętego przez Bundeskartellamt, niemiecki urząd antymonopolowy, w marcu 2016 r. przeciwko Facebookowi, a tym samym odpowiedzi na pytanie, czy naruszenie prawa ochrony danych osobowych może stanowić nadużycie pozycji dominującej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji. W szerszej perspektywie prowadzone przez Bundeskartellamt postępowanie rodzi również ważne pytania dotyczące m.in. relacji między prawem konkurencji a prawem ochrony danych osobowych, zagadnienia uwzględniania kwestii ochrony danych osobowych w prawie konkurencji, a także kompetencji organów antymonopolowych do oceny naruszeń prawa ochrony danych osobowych.

First Page

139

Last Page

153

Page Count

14

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.10

JEL Code

personal data, abuse of a dominant position, internet platforms, social networking platforms, data protection law, competition law, digital market

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS