•  
  •  
 

Tytuł

Klauzule o zakazie konkurencji jako bariera rozwoju alternatywnych kanałów rezerwacji taksówek w świetle decyzji Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato z 27 czerwca 2018 r. (sprawa I801B, Taxi – Milano)

Keywords

taxi transport services, vertical agreements, non-compete clause, new technologies

Słowa kluczowe

usługi transportu taksówkowego, porozumienia wertykalne, zakaz konkurencji, nowe technologie

Abstract

The article discusses a decision taken by the Italian Competition Authority that concerns vertical relations between taxi corporations and taxi drivers in Milan. According to the Authority’s decision, non-compete clauses for taxi drivers may have a foreclosing effect for entrants that use new technologies, and thereby create an alternative to incumbent radio taxi corporations. However, the Authority’s classification of the non-compete clauses resulted from the economic and market context in which they were used, and above all, from the fact that these non-compete clauses were used by taxi corporations that included almost all taxi drivers operating in Milan. In other economic and legal conditions, the Authority found that the effect of the investigated noncompete clauses might be different.

Abstrakt

Artykuł stanowi omówienie decyzji włoskiego organu ochrony konkurencji dotyczącej relacji wertykalnych między mediolańskimi korporacjami taksówkarskimi a zrzeszonymi w nich kierowcami. W decyzji uznano, że obowiązujące taksówkarzy klauzule o zakazie konkurencji mogą wywierać efekt zamknięcia dostępu do rynku przedsiębiorcom, którzy, wykorzystując nowe technologie, tworzą alternatywę wobec zasiedziałych korporacji radio taxi. Zakwalifikowanie tych klauzul jako antykonkurencyjnych uzasadnione zostało kontekstem gospodarczym i rynkowym, w jakim były stosowane, a przede wszystkim faktem związania nimi niemal wszystkich działających w Mediolanie taksówkarzy. Na innym rynku, w innych warunkach gospodarczych i prawnych efekt antymonopolowej analizy klauzul o zakazie konkurencji w relacjach taksówkarz – korporacja taksówkarska może być zatem odmienny.

First Page

154

Last Page

162

Page Count

8

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.11

JEL Code

K21

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS