Tytuł
Faworyzowanie własnych produktów lub usług przez dominujące platformy internetowe zintegrowane pionowo jako dyskryminacyjne nadużycie pozycji dominującej
Keywords
Online platform, two-sided markets, search engines, abuse of dominant position, discrimination, non-price discrimination, self-preference, vertical integration, search neutrality
Słowa kluczowe
platforma internetowa, rynki dwustronne, wyszukiwarki internetowe, nadużycie pozycji dominującej, dyskryminacja pozacenowa, faworyzowanie własnych usług, integracja pionowa, neutralność wyszukiwania
Abstract
The practice of favouring one’s own vertically integrated services by a dominant online platform can be assessed as an independent practice of discrimination (prohibited under Article 102 paragraph 2 point c TFEU). This does not mean, however, that a dominant undertaking has an absolute obligation to treat products or services of its trading partners equally to its own offer. Such practices should be considered abusive if they create unfavourable conditions of competition and have significant anti-competitive effects. What is prohibited by a discriminatory practice does not refer to the fact of favouring one’s own services, but to a situation where rivals are placed at a competitive disadvantage, and thus significant parameters of competition, such as innovation and consumer choice, are weakened.
Abstrakt
Praktykę w postaci faworyzowania własnych zintegrowanych pionowo usług przez dominującą platformę internetową można oceniać jako samoistną praktykę dyskryminacji zakazaną na mocy art. 102 akapit drugi lit. c). Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorstwo dominujące ma bezwzględny obowiązek równego traktowania produktów lub usług swoich partnerów handlowych. Tego typu praktyki powinny być uznawane za nadużycie, jeżeli stwarzają niekorzystne warunki konkurencji i mają istotne antykonkurencyjne skutki. To, czego zakazuje praktyka dyskryminacyjna, nie odnosi się do samego faktu faworyzowania własnych usług, lecz do sytuacji, w której rywale stawiani są w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej, a przez co osłabieniu ulegają istotne parametry konkurencji, np. innowacyjność i możliwość wyboru konsumentów.
Recommended Citation
Szmigielski, A. (2018). Favouring one’s own products or services by vertically integrated online platforms as a discriminatory abuse of a dominant position. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(8), 29-49. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.2
First Page
29
Last Page
49
Page Count
20
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.2
JEL Code
K20, K21, K24, K42
Publisher
University of Warsaw