•  
  •  
 

Tytuł

Faworyzowanie własnych produktów lub usług przez dominujące platformy internetowe zintegrowane pionowo jako dyskryminacyjne nadużycie pozycji dominującej

Keywords

Online platform, two-sided markets, search engines, abuse of dominant position, discrimination, non-price discrimination, self-preference, vertical integration, search neutrality

Słowa kluczowe

platforma internetowa, rynki dwustronne, wyszukiwarki internetowe, nadużycie pozycji dominującej, dyskryminacja pozacenowa, faworyzowanie własnych usług, integracja pionowa, neutralność wyszukiwania

Abstract

The practice of favouring one’s own vertically integrated services by a dominant online platform can be assessed as an independent practice of discrimination (prohibited under Article 102 paragraph 2 point c TFEU). This does not mean, however, that a dominant undertaking has an absolute obligation to treat products or services of its trading partners equally to its own offer. Such practices should be considered abusive if they create unfavourable conditions of competition and have significant anti-competitive effects. What is prohibited by a discriminatory practice does not refer to the fact of favouring one’s own services, but to a situation where rivals are placed at a competitive disadvantage, and thus significant parameters of competition, such as innovation and consumer choice, are weakened.

Abstrakt

Praktykę w postaci faworyzowania własnych zintegrowanych pionowo usług przez dominującą platformę internetową można oceniać jako samoistną praktykę dyskryminacji zakazaną na mocy art. 102 akapit drugi lit. c). Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorstwo dominujące ma bezwzględny obowiązek równego traktowania produktów lub usług swoich partnerów handlowych. Tego typu praktyki powinny być uznawane za nadużycie, jeżeli stwarzają niekorzystne warunki konkurencji i mają istotne antykonkurencyjne skutki. To, czego zakazuje praktyka dyskryminacyjna, nie odnosi się do samego faktu faworyzowania własnych usług, lecz do sytuacji, w której rywale stawiani są w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej, a przez co osłabieniu ulegają istotne parametry konkurencji, np. innowacyjność i możliwość wyboru konsumentów.

First Page

29

Last Page

49

Page Count

20

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.2

JEL Code

K20, K21, K24, K42

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS