Keywords
prawo konkurencji, vendor lock-in, oprogramowanie, B2B, umowy o wdrożenie oprogramowania
Abstract
Prawo konkurencji zaczyna być wykorzystywane (na razie głównie w Stanach Zjednoczonych) do przeciwdziałania problemowi uzależnienia od dostawców (vendor lock-in) w sektorze oprogramowania B2B (business to business). W związku z tym międzynarodowe środowisko akademickie postuluje większą aktywność organów antymonopolowych w zapobieganiu problemowi vendor lock-in. Niektóre praktyki i klauzule stosowane na rynku oprogramowania B2B (również w Polsce) mogą spełniać przesłanki praktyk zakazanych przez prawo antymonopolowe (np. klauzule wyłącznościowe, wiązanie, sprzedaż pakietowa, rabaty lojalnościowe, odmowa udzielenia licencji lub informacji o interoperacyjności). Prawo konkurencji może dostarczyć zamawiającym lub konkurentom narzędzi do kwestionowania określonych klauzul umownych sprzedawców (np. w umowach o wdrożenie oprogramowania) lub do wpłynięcia na zmianę ich praktyk rynkowych, lub nawet do żądania zwrotu poniesionych opłat (np. za usługi serwisowe). Sprzedawcy oprogramowania powinni monitorować, czy niektóre ze stosowanych przez nich klauzul umownych lub praktyk rynkowych mogą naruszać prawo konkurencji i przedsięwziąć środki w celu obniżenia powyższego ryzyka. Możliwość zastosowania prawa konkurencji będzie zależeć od okoliczności konkretnej sprawy, dlatego każdy przypadek vendor lock-in powinien być analizowany odrębnie, m.in. pod kątem rynku właściwego, siły rynkowej oraz antykonkurencyjnych skutków danej praktyki lub klauzuli umownej.
Recommended Citation
Semeniuk, P. (2018). Czy prawo konkurencji rozwiąże problem vendor lock-in w sektorze oprogramowania B2B?. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(8), 50-62. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.3
First Page
50
Last Page
62
Page Count
12
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.3
Publisher
University of Warsaw