Tytuł
Zakaz posługiwania się znakami towarowymi w reklamie internetowej i zakaz współpracy z porównywarkami cenowymi jako ograniczenie konkurencji w kontekście orzeczenia Bundesgerichtshof z 12 grudnia 2017 roku
Keywords
price comparison engines, trade mark, Internet sales, vertical constraints
Słowa kluczowe
porównywarki cenowe, znak towarowy, sprzedaż internetowa, ograniczenia wertykalne konkurencji
Abstract
The case is part of a series of recent cases where EU competition authorities considered the acceptable scope of restricting online retail sales by producers. According to the decision of the Bundeskartellamt of 26 August 2015, and subsequent rulings of German courts, an absolute ban on the use of trademarks in online advertising and the prohibition of cooperation with price comparison websites imposed on distributors by the producer is a per se violation of Article 101(1) TFEU and cannot benefit from a block or an individual exemption. The decision is based on the statement of violation of the principle of equivalence of restrictions of online and traditional sales. According to the author, such an assessment method is not always right. Due to the difference between the two distribution channels, indicating equivalent limitations may be objectively impossible. The decision does not explain sufficiently precisely which factors objectively determine the luxury status of a given product. This means that there is still uncertainty about the acceptable scope of restrictions on online sales.
Abstrakt
Sprawa wpisuje się w szereg spraw z ostatnich lat, w których organy konkurencji UE rozpatrywały dopuszczalny zakres ograniczania sprzedaży detalicznych w Internecie przez producentów. Zgodnie z decyzją Bundeskartellamt z 26 sierpnia 2015 r. i orzeczeniami sądów niemieckich bezwzględny zakaz posługiwania się znakami towarowymi w reklamie internetowej i zakaz współpracy z porównywarkami cenowymi nałożony na dystrybutorów przez producenta stanowi naruszenie art. 101 ust. 1 TFUE ze względu na cel i nie korzysta z wyłączenia blokowego i indywidualnego. Rozstrzygnięcie opiera się na stwierdzeniu naruszenia zasady ekwiwalentności ograniczeń w sprzedaży internetowej i tradycyjnej. Zdaniem autora, taki sposób oceny nie zawsze jest słuszny. Ze względu na odmienność obydwu kanałów dystrybucji, wskazanie ekwiwalentnych ograniczeń może być obiektywnie niemożliwe. Rozstrzygnięcie nie wyjaśnia również dostatecznie precyzyjnie, jakie obiektywne czynniki decydują o uznaniu danego towaru za luksusowy. Oznacza to w dalszym ciągu brak pewności co do dopuszczalnego zakresu ograniczeń w sprzedaży internetowej.
Recommended Citation
Targański, B. (2018). The prohibition of the use of trademarks in online advertising and the prohibition of cooperation with price comparison websites as a restriction of competition in the context of the Bundesgerichtshof ruling of 12 December 2017. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(8), 98-105. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.7
First Page
98
Last Page
105
Page Count
7
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.7
JEL Code
K21
Publisher
University of Warsaw