Tytuł
RPM w handlu elektronicznym – la nouvelle vague czy nihil novi? Przegląd praktyki decyzyjnej organów ochrony konkurencji
Keywords
resale price maintenance, RPM, e-commerce, European Commission, Internet
Słowa kluczowe
ustalanie cen odsprzedaży, RPM, e-commerce, handel elektroniczny, Komisja Europejska, Internet.
Abstract
The aim of this paper is to analyse selected decisional practice of the European Commission and national competition authorities concerning RPM agreements in the e-commerce sector. This research is motivated by the recent e-commerce sector inquiry conducted by the European Commission. Conclusions from this inquiry suggest that suppliers frequently influence the pricing policy of their retailers to the detriment of competition and final consumers. This paper describes first the characteristics of e-commerce and considers features, which may be potentially relevant from the competition law perspective, differentiating it from brick-and-mortar distribution. It is a defendable view that RPM in e-commerce does not require the establishment of new assessment tools. This hypothesis seems to be further confirmed by the conclusions derived from the review of selected decisional practice. At the same time, analysis of RPM in e-commerce requires the competition authorities to carefully consider the economic context of the arrangements. In particular, the motivation of the supplier should be thoroughly analysed in the context of counteracting free-riding and protecting the value of the brand.
Abstrakt
Celem artykułu jest dokonanie analizy wybranych decyzji KE i wybranych krajowych organów ochrony konkurencji dotyczących porozumień wertykalnych polegających na ustalaniu cen odsprzedaży w handlu elektronicznym. Przyczynkiem do podjęcia tej tematyki jest niedawne badanie sektorowe KE analizujące konkurencyjność handlu elektronicznego. Wnioski z tego badania wskazują, że dostawcy w znaczny sposób wpływają na politykę cenową swoich odsprzedawców, co potencjalnie – w ocenie organu – może mieć negatywny wpływ na konkurencję. W artykule w pierwszej kolejności przedstawiona jest charakterystyka handlu elektronicznego i ewentualnych, istotnych z perspektywy prawa konkurencji, różnic w stosunku do handlu tradycyjnego. Charakterystyka ta pozwala postawić hipotezę o braku podstaw do tworzenia nowych kryteriów analizy RPM w kanałach dystrybucji online. Hipotezę tę zdaje się również potwierdzać analiza praktyki decyzyjnej organów ochrony konkurencji. Jednocześnie okoliczność stosowania RPM w handlu elektronicznym powinna skłaniać organy ochrony konkurencji do uważnej analizy kontekstu ekonomicznego tej praktyki, w tym w szczególności potencjalnej motywacji dostawcy do jej wdrożenia.
Recommended Citation
Laszczyk, A. (2018). RPM in e-commerce – la nouvelle vague or nihil novi? Review of the decisional practice of competition authorities. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(8), 106-116. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.8
First Page
106
Last Page
116
Page Count
10
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.8
JEL Code
K21
Publisher
University of Warsaw