•  
  •  
 

Tytuł

RPM w handlu elektronicznym – la nouvelle vague czy nihil novi? Przegląd praktyki decyzyjnej organów ochrony konkurencji

Keywords

resale price maintenance, RPM, e-commerce, European Commission, Internet

Słowa kluczowe

ustalanie cen odsprzedaży, RPM, e-commerce, handel elektroniczny, Komisja Europejska, Internet.

Abstract

The aim of this paper is to analyse selected decisional practice of the European Commission and national competition authorities concerning RPM agreements in the e-commerce sector. This research is motivated by the recent e-commerce sector inquiry conducted by the European Commission. Conclusions from this inquiry suggest that suppliers frequently influence the pricing policy of their retailers to the detriment of competition and final consumers. This paper describes first the characteristics of e-commerce and considers features, which may be potentially relevant from the competition law perspective, differentiating it from brick-and-mortar distribution. It is a defendable view that RPM in e-commerce does not require the establishment of new assessment tools. This hypothesis seems to be further confirmed by the conclusions derived from the review of selected decisional practice. At the same time, analysis of RPM in e-commerce requires the competition authorities to carefully consider the economic context of the arrangements. In particular, the motivation of the supplier should be thoroughly analysed in the context of counteracting free-riding and protecting the value of the brand.

Abstrakt

Celem artykułu jest dokonanie analizy wybranych decyzji KE i wybranych krajowych organów ochrony konkurencji dotyczących porozumień wertykalnych polegających na ustalaniu cen odsprzedaży w handlu elektronicznym. Przyczynkiem do podjęcia tej tematyki jest niedawne badanie sektorowe KE analizujące konkurencyjność handlu elektronicznego. Wnioski z tego badania wskazują, że dostawcy w znaczny sposób wpływają na politykę cenową swoich odsprzedawców, co potencjalnie – w ocenie organu – może mieć negatywny wpływ na konkurencję. W artykule w pierwszej kolejności przedstawiona jest charakterystyka handlu elektronicznego i ewentualnych, istotnych z perspektywy prawa konkurencji, różnic w stosunku do handlu tradycyjnego. Charakterystyka ta pozwala postawić hipotezę o braku podstaw do tworzenia nowych kryteriów analizy RPM w kanałach dystrybucji online. Hipotezę tę zdaje się również potwierdzać analiza praktyki decyzyjnej organów ochrony konkurencji. Jednocześnie okoliczność stosowania RPM w handlu elektronicznym powinna skłaniać organy ochrony konkurencji do uważnej analizy kontekstu ekonomicznego tej praktyki, w tym w szczególności potencjalnej motywacji dostawcy do jej wdrożenia.

First Page

106

Last Page

116

Page Count

10

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.8

JEL Code

K21

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS