•  
  •  
 

Tytuł

Po co komu moje dane? Omówienie opinii francuskiego organu ds. konkurencji dotyczącej wykorzystania danych w sektorze reklamy internetowej

Keywords

art. 101 i 102 TFEU, merger control, sector inquiry, online advertising, data, opinion of the Competition Authority, multi-sided markets, Google, Facebook, digital economy

Słowa kluczowe

art. 101 i 102 TFUE, kontrola koncentracji, badanie sektorowe, reklama internetowa, dane, opinia organu ds. konkurencji, rynki wielostronne, Google, Facebook, gospodarka cyfrowa

Abstract

This article discusses the Opinion of the French Competition Authority on the use of data in online advertising. The first part of the article describes the functioning of the market of online advertising, including programmatic advertising, the importance of data and internet users, as well as the position of key market participants, namely Google and Facebook. The second part discusses the preliminary competition law analysis of the online advertising market. The Authority considered the following relevant markets: services for internet users, social network advertising, Display advertising, Search advertising, intermediation services and data analysis services. The French Competition Authority then described certain problematic practices occurring on these markets, for example tying, predatory pricing, exclusivities, leveraging, and the obstruction to interoperability and discrimination. The final part of the article addresses topics that were not subject to an in-depth analysis in the Opinion, that is, the two-sided nature of the online advertising market and whether data can be regarded as a new currency in the digital economy.

Abstrakt

Poniższy artykuł omawia opinię francuskiego organu ds. konkurencji dotyczącą wykorzystania danych w sektorze reklamy internetowej. Pierwsza część artykułu opisuje funkcjonowanie rynku reklamy internetowej, w tym działanie reklamy programatycznej, znaczenie danych i internautów oraz pozycję kluczowych graczy na rynku reklamy internetowej, czyli Google’a i Facebooka. Druga część prezentuje wstępną analizę rynku reklamy internetowej z perspektywy prawa konkurencji. Organ rozważa następujące rynki właściwe: usług dla internautów, reklamy na portalach społecznościowych, reklamy graficznej, reklamy typu Search oraz usług pośredniczenia i analizy danych. Następnie Organ zwraca uwagę na problematyczne praktyki stosowane na tych rynkach, m.in. stosowanie sprzedaży wiązanej, cen drapieżnych i wyłączności, wykorzystywanie efektu dźwigni, utrudnienia w interoperacyjności czy dyskryminujące warunki. Ostatnia część artykułu porusza tematy, które nie zostały dogłębnie przeanalizowane w opinii, a mianowicie dwustronny aspekt rynku reklamy internetowej oraz czy dane mogą być traktowane jako nowe narzędzie wymiany w gospodarce cyfrowej.

First Page

117

Last Page

138

Page Count

21

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.8.7.9

JEL Code

K21, K24, K39, K49

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS