Tytuł
Stosowanie spersonalizowanych cen w świetle nowelizacji dyrektywy 2011/83/UE o prawach konsumentów i rozporządzenia 2016/679 (RODO)
ORCID
Iga Małobęcka-Szwast: 0000-0002-4719-4899
Keywords
personalised pricing, online price discrimination, consumer protection law, data protection law, GDPR, New Deal for consumers, Digital Single Market
Słowa kluczowe
personalizacja cen, internetowa dyskryminacja cenowa, prawo ochrony konsumentów, prawo ochrony danych osobowych, RODO, Nowy Ład dla konsumentów, Jednolity Rynek Cyfrowy
Abstract
With the increasing availability of consumer personal data, advanced pricing algorithms and the rise of e-commerce, the widespread use of personalised pricing by traders seems to be a matter of time. Directive 2019/2161, although allows the use of personalised prices, makes the legality of this practice conditional, in particular, on the fulfilment of new information obligations and compliance with the provisions of the GDPR, including the rights of data subjects contained therein. Both Directive 2019/2161 and the GDPR guarantee consumers a package of rights that are designed to counteract information asymmetry between the trader and the consumer, and enable the latter to make informed purchasing decisions. If effectively implemented by traders, these rights will allow for the elimination or mitigation of possible negative effects of personalised pricing for consumers, as well as the further development of the digital single market.
Abstrakt
W obliczu coraz większej dostępności danych osobowych konsumentów, zaawansowanych algorytmów cenowych oraz rozwoju handlu elektronicznego powszechne stosowanie spersonalizowanych cen przez przedsiębiorców wydaje się kwestią czasu. Dyrektywa 2019/2161, choć dopuszcza stosowanie spersonalizowanych cen, to uzależnia legalność tej praktyki w szczególności od spełnienia nowych obowiązków informacyjnych oraz przestrzegania przepisów RODO, w tym zawartych tam uprawnień osób, których dane dotyczą. Zarówno dyrektywa 2011/83/UE o prawach konsumentów zmieniana dyrektywą 2019/2161, jak i RODO gwarantują konsumentom pakiet uprawnień, które mają przeciwdziałać asymetrii informacyjnej między przedsiębiorcą a konsumentem i umożliwiać tym ostatnim podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Jeżeli uprawnienia te będą skutecznie wdrażane przez przedsiębiorców, pozwolą one na zniwelowanie lub złagodzenie ewentualnych negatywnych skutków stosowania spersonalizowanych cen dla konsumentów, jak również na dalszy rozwój jednolitego rynku cyfrowego.
Recommended Citation
Małobęcka-Szwast, I. (2020). The use of personalised prices in the light of the amendment to Directive 2011/83/EU on consumer rights and Regulation 2016/679 (GDPR). internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(7), 8-23. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.1
First Page
8
Last Page
23
Page Count
15
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.1
JEL Code
K24, K23, K39
Publisher
University of Warsaw