•  
  •  
 

Tytuł

Stosowanie spersonalizowanych cen w świetle nowelizacji dyrektywy 2011/83/UE o prawach konsumentów i rozporządzenia 2016/679 (RODO)

ORCID

Iga Małobęcka-Szwast: 0000-0002-4719-4899

Keywords

personalised pricing, online price discrimination, consumer protection law, data protection law, GDPR, New Deal for consumers, Digital Single Market

Słowa kluczowe

personalizacja cen, internetowa dyskryminacja cenowa, prawo ochrony konsumentów, prawo ochrony danych osobowych, RODO, Nowy Ład dla konsumentów, Jednolity Rynek Cyfrowy

Abstract

With the increasing availability of consumer personal data, advanced pricing algorithms and the rise of e-commerce, the widespread use of personalised pricing by traders seems to be a matter of time. Directive 2019/2161, although allows the use of personalised prices, makes the legality of this practice conditional, in particular, on the fulfilment of new information obligations and compliance with the provisions of the GDPR, including the rights of data subjects contained therein. Both Directive 2019/2161 and the GDPR guarantee consumers a package of rights that are designed to counteract information asymmetry between the trader and the consumer, and enable the latter to make informed purchasing decisions. If effectively implemented by traders, these rights will allow for the elimination or mitigation of possible negative effects of personalised pricing for consumers, as well as the further development of the digital single market.

Abstrakt

W obliczu coraz większej dostępności danych osobowych konsumentów, zaawansowanych algorytmów cenowych oraz rozwoju handlu elektronicznego powszechne stosowanie spersonalizowanych cen przez przedsiębiorców wydaje się kwestią czasu. Dyrektywa 2019/2161, choć dopuszcza stosowanie spersonalizowanych cen, to uzależnia legalność tej praktyki w szczególności od spełnienia nowych obowiązków informacyjnych oraz przestrzegania przepisów RODO, w tym zawartych tam uprawnień osób, których dane dotyczą. Zarówno dyrektywa 2011/83/UE o prawach konsumentów zmieniana dyrektywą 2019/2161, jak i RODO gwarantują konsumentom pakiet uprawnień, które mają przeciwdziałać asymetrii informacyjnej między przedsiębiorcą a konsumentem i umożliwiać tym ostatnim podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Jeżeli uprawnienia te będą skutecznie wdrażane przez przedsiębiorców, pozwolą one na zniwelowanie lub złagodzenie ewentualnych negatywnych skutków stosowania spersonalizowanych cen dla konsumentów, jak również na dalszy rozwój jednolitego rynku cyfrowego.

First Page

8

Last Page

23

Page Count

15

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.1

JEL Code

K24, K23, K39

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS