Tytuł
Ekonomiczna wartość danych a ochrona użytkowników-konsumentów na cyfrowych platformach Glosa do wyroku Okręgowego Sądu Administracyjnego w Lacjum z dnia 10 stycznia 2020 r., nr 261/2020
Keywords
personal data, unfair commercial practice, consumer welfare, economic value, digital platforms, information labour, data processing, non-monetary benefit
Słowa kluczowe
dane osobowe, nieuczciwa praktyka rynkowa, ochrona konsumentów, wartość ekonomiczna, platformy cyfrowe, praca informacyjna, przetwarzanie danych, świadczenie niepieniężne
Abstract
The subject of this commentary is an in-depth analysis of the ruling of the District Administrative Court issued in relation to the decision of the Italian antitrust authority (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) imposing a fine of EUR 10 million on Facebook in relation to the entrepreneur’s violation of consumer law. The study focuses on the economic value of personal data, as well as on the ability of digital companies to commercialize and exploit the data. The Authors’ reflections are based on the analysis of EU and national regulations along with the latest legislative changes to the data-related framework. The Authors indicate that although personal data is of a non-commodity nature, enabling their processing by the user may be equated with a non-monetary service provided by the user to the platform, and thus should be protected under the national legislation regulating entrepreneur-consumer relations.
Abstrakt
Przedmiotem niniejszej glosy jest analiza orzeczenia Okręgowego Sądu Administracyjnego wydanego w odniesieniu do decyzji włoskiego urzędu antymonopolowego (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) nakładającej na spółkę Facebook karę 10 mln euro w związku z naruszaniem przez przedsiębiorcę prawa konsumenckiego. Artykuł koncentruje się przede wszystkim na ekonomicznej wartości danych osobowych oraz możliwości ich gospodarczego wykorzystywania przez podmioty cyfrowe. Rozważania dokonywane są w oparciu o unijne oraz krajowe przepisy znajdujące zastosowanie w odniesieniu do danych osobowych, z uwzględnieniem najnowszych zmian legislacyjnych w tej materii. Autorzy wskazują, że choć dane osobowe mają nietowarowy charakter, umożliwianie ich przetwarzania może być traktowane jako świadczenie niepieniężne użytkownika na rzecz platformy-przedsiębiorcy, a co za tym idzie powinno podlegać ochronie na podstawie krajowych regulacji dotyczących stosunków między przedsiębiorcą a konsumentem.
Recommended Citation
Zygmuntowski, J., & Wawrzyniak, B. (2020). The economic value of personal data and consumer (user) protection on online platforms. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(7), 131-141. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.10
First Page
131
Last Page
141
Page Count
10
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.10
JEL Code
D46, K21, K24
Publisher
University of Warsaw