•  
  •  
 

Tytuł

Niezgodność wyrobu budowlanego z deklaracją właściwości użytkowych jako praktyka wprowadzająca w błąd co do właściwości produktu – uwagi na tle decyzji Prezesa UOKiK z dnia 4 października 2019 r. (DOZiK-6/2019)

ORCID

Aleksandra Wędrychowska-Karpińska: 0000-0003-2258-8231

Keywords

declaration of performance, construction products, unfair commercial practices, misleading practices, UOKiK, WINB, GINB, evidence, public documents, consumers

Słowa kluczowe

deklaracja właściwości użytkowych, wyroby budowlane, nieuczciwe praktyki rynkowe, praktyka wprowadzająca w błąd, Prezes UOKiK, WINB, GINB, dowody, dokumenty urzędowe, konsumenci

Abstract

The article discusses the decision of the Polish competition and consumer protection authority (Prezes UOKiK) of 4 October 2019 (DOZiK-6/2019) regarding the unfair commercial practice of marketing certain construction products (XPS foam boards) that do not have declared performance characteristics. The way the decision was argued shows when Prezes UOKiK, as the horizontal competition and consumer protection authority, intervenes in cases which are, or have been, dealt with in parallel by sectorial regulators (such as the building supervision inspectors, whether provincial or the Chief Building Supervision Inspector), using public documents collected by them. The article discusses how to construe the term ‘unfair commercial practice’ where certain technical or professional information given by an undertaking about its product’s performance is false. The article also considers the penalties applied in the regulator’s decision of 4 October 2019 in the context of the need to remove the continuing effects of the unfair commercial practice.

Abstrakt

Artykuł przedstawia rozważania dotyczące decyzji Prezesa UOKiK z 4 października 2019 r. (DOZiK-6/2019) w sprawie nieuczciwych praktyk rynkowych polegających na niezgodności wyrobów budowlanych (płyt styropianowych) z deklarowanymi cechami. Uzasadnienie decyzji wskazuje, w jakich przypadkach Prezes UOKiK, jako horyzontalny organ ochrony konkurencji i konsumentów, podejmuje ingerencję w sprawach, które są lub były rozpoznawane równolegle przez odpowiednie organy sektorowe (w tym przypadku wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego), korzystając z dowodów z dokumentów urzędowych zebranych przez organy sektorowe. Artykuł przedstawia wykładnię terminu „nieuczciwych praktyk rynkowych” w kontekście stosowania przez przedsiębiorcę nieprawdziwych informacji o cechach towaru o charakterze technicznym i specjalistycznym. Podejmuje również rozważania wokół sankcji zastosowanych w decyzji Prezesa UOKiK z 4 października 2019 r. w kontekście potrzeby usunięcia trwałych skutków nieuczciwej praktyki rynkowej.

First Page

160

Last Page

171

Page Count

11

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.13

JEL Code

K32, K21, K230

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS