•  
  •  
 

ORCID

Lena Helińska: 0000-0002-7209-0688

Arkadiusz Piskorz: 0000-0002-5045-2713

Keywords

pojazdy autonomiczne, samochody autonomiczne, odpowiedzialność cywilna, delikt, odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, wolności konstytucyjne, producent, użytkownik, relacje prawne, obrót pojazdami autonomicznymi, automatyzacja

Abstract

Upowszechnienie się samochodów autonomicznych będzie wiązało się z powstaniem nieznanych dotychczas stanów faktycznych, w których istotną rolę będą odgrywać relacje pomiędzy konsumentami a producentami lub sprzedawcami. Niniejszy artykuł analizuje te relacje, ze szczególnym naciskiem na odpowiedzialność producenta. Problemy, które mogłyby zaistnieć w przypadku najwyższego, piątego stopnia automatyzacji, rozważane są w odniesieniu do istniejących ram prawnych w zakresie wolności, obowiązków informacyjnych, rękojmi za wady, odpowiedzialności deliktowej i na zasadzie ryzyka. Celem jest identyfikacja możliwych obszarów, w których obecne uregulowania byłyby niewystarczające. Przywołane zagadnienia prowadzą do konkluzji, że chociaż prawodawstwo powinno opierać się na wiedzy o funkcjonowaniu systemu autonomicznego i pośpiech w niwelowaniu możliwych luk nie jest wskazany, wyprzedzająca fakty dyskusja na temat reżimów odpowiedzialności odgrywa ważną rolę ze względu na pewność prawa.

First Page

34

Last Page

45

Page Count

11

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.3

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS