Keywords
pojazdy autonomiczne, samochody autonomiczne, odpowiedzialność cywilna, delikt, odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, wolności konstytucyjne, producent, użytkownik, relacje prawne, obrót pojazdami autonomicznymi, automatyzacja
Abstract
Upowszechnienie się samochodów autonomicznych będzie wiązało się z powstaniem nieznanych dotychczas stanów faktycznych, w których istotną rolę będą odgrywać relacje pomiędzy konsumentami a producentami lub sprzedawcami. Niniejszy artykuł analizuje te relacje, ze szczególnym naciskiem na odpowiedzialność producenta. Problemy, które mogłyby zaistnieć w przypadku najwyższego, piątego stopnia automatyzacji, rozważane są w odniesieniu do istniejących ram prawnych w zakresie wolności, obowiązków informacyjnych, rękojmi za wady, odpowiedzialności deliktowej i na zasadzie ryzyka. Celem jest identyfikacja możliwych obszarów, w których obecne uregulowania byłyby niewystarczające. Przywołane zagadnienia prowadzą do konkluzji, że chociaż prawodawstwo powinno opierać się na wiedzy o funkcjonowaniu systemu autonomicznego i pośpiech w niwelowaniu możliwych luk nie jest wskazany, wyprzedzająca fakty dyskusja na temat reżimów odpowiedzialności odgrywa ważną rolę ze względu na pewność prawa.
Recommended Citation
Helińska, L., Paczocha, B., & Piskorz, A. (2020). Prawne aspekty ochrony konsumenta oraz odpowiedzialności za szkody w kontekście samochodów autonomicznych. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(7), 34-45. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.3
First Page
34
Last Page
45
Page Count
11
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.3
Publisher
University of Warsaw