•  
  •  
 

Tytuł

Prawne aspekty ochrony konsumenta oraz odpowiedzialności za szkody w kontekście samochodów autonomicznych

ORCID

Lena Helińska: 0000-0002-7209-0688

Arkadiusz Piskorz: 0000-0002-5045-2713

Keywords

Autonomous vehicles, autonomous cars, liability, delict, strict liability, constitutional freedoms; manufacturer; user; legal relations; trade in autonomous vehicles; automation

Słowa kluczowe

pojazdy autonomiczne, samochody autonomiczne, odpowiedzialność cywilna, delikt, odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, wolności konstytucyjne, producent, użytkownik, relacje prawne, obrót pojazdami autonomicznymi, automatyzacja

Abstract

The popularization of autonomous cars will result in the emergence of hitherto unknown factual situations, in which the relationship between consumers and producers or sellers will play an important role. This article examines these relationships, with a particular emphasis on the responsibility of producers. Problems that could be linked to the fifth (highest) level of automation are analyzed in relation to the existing legal framework in terms of freedoms, information requirements, warranty for defects, tort liability and strict liability. The aim is to identify possible areas where the current regulations would be insufficient. The above-mentioned issues lead to the conclusion that although law-making should be based on knowledge about the functioning of the autonomous system, and it is not advisable to close any potential gaps haphazardly, an early debate on responsibility and liability plays a crucial role in the context of legal certainty.

Abstrakt

Upowszechnienie się samochodów autonomicznych będzie wiązało się z powstaniem nieznanych dotychczas stanów faktycznych, w których istotną rolę będą odgrywać relacje pomiędzy konsumentami a producentami lub sprzedawcami. Niniejszy artykuł analizuje te relacje, ze szczególnym naciskiem na odpowiedzialność producenta. Problemy, które mogłyby zaistnieć w przypadku najwyższego, piątego stopnia automatyzacji, rozważane są w odniesieniu do istniejących ram prawnych w zakresie wolności, obowiązków informacyjnych, rękojmi za wady, odpowiedzialności deliktowej i na zasadzie ryzyka. Celem jest identyfikacja możliwych obszarów, w których obecne uregulowania byłyby niewystarczające. Przywołane zagadnienia prowadzą do konkluzji, że chociaż prawodawstwo powinno opierać się na wiedzy o funkcjonowaniu systemu autonomicznego i pośpiech w niwelowaniu możliwych luk nie jest wskazany, wyprzedzająca fakty dyskusja na temat reżimów odpowiedzialności odgrywa ważną rolę ze względu na pewność prawa.

First Page

34

Last Page

45

Page Count

11

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.3

JEL Code

K13

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS