Tytuł
Prawne aspekty ochrony konsumenta oraz odpowiedzialności za szkody w kontekście samochodów autonomicznych
Keywords
Autonomous vehicles, autonomous cars, liability, delict, strict liability, constitutional freedoms; manufacturer; user; legal relations; trade in autonomous vehicles; automation
Słowa kluczowe
pojazdy autonomiczne, samochody autonomiczne, odpowiedzialność cywilna, delikt, odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, wolności konstytucyjne, producent, użytkownik, relacje prawne, obrót pojazdami autonomicznymi, automatyzacja
Abstract
The popularization of autonomous cars will result in the emergence of hitherto unknown factual situations, in which the relationship between consumers and producers or sellers will play an important role. This article examines these relationships, with a particular emphasis on the responsibility of producers. Problems that could be linked to the fifth (highest) level of automation are analyzed in relation to the existing legal framework in terms of freedoms, information requirements, warranty for defects, tort liability and strict liability. The aim is to identify possible areas where the current regulations would be insufficient. The above-mentioned issues lead to the conclusion that although law-making should be based on knowledge about the functioning of the autonomous system, and it is not advisable to close any potential gaps haphazardly, an early debate on responsibility and liability plays a crucial role in the context of legal certainty.
Abstrakt
Upowszechnienie się samochodów autonomicznych będzie wiązało się z powstaniem nieznanych dotychczas stanów faktycznych, w których istotną rolę będą odgrywać relacje pomiędzy konsumentami a producentami lub sprzedawcami. Niniejszy artykuł analizuje te relacje, ze szczególnym naciskiem na odpowiedzialność producenta. Problemy, które mogłyby zaistnieć w przypadku najwyższego, piątego stopnia automatyzacji, rozważane są w odniesieniu do istniejących ram prawnych w zakresie wolności, obowiązków informacyjnych, rękojmi za wady, odpowiedzialności deliktowej i na zasadzie ryzyka. Celem jest identyfikacja możliwych obszarów, w których obecne uregulowania byłyby niewystarczające. Przywołane zagadnienia prowadzą do konkluzji, że chociaż prawodawstwo powinno opierać się na wiedzy o funkcjonowaniu systemu autonomicznego i pośpiech w niwelowaniu możliwych luk nie jest wskazany, wyprzedzająca fakty dyskusja na temat reżimów odpowiedzialności odgrywa ważną rolę ze względu na pewność prawa.
Recommended Citation
Helińska, L., Paczocha, B., & Piskorz, A. (2020). Legal aspects of consumer protection and responsibility for damages in the context of autonomous cars. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(7), 34-45. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.3
First Page
34
Last Page
45
Page Count
11
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.3
JEL Code
K13
Publisher
University of Warsaw