Tytuł
Profilowanie na podstawie danych osobowych konsumentów przetwarzanych przez pojazd autonomiczny
ORCID
Anna Nowak: 0000-0001-6274-3895
Magdalena Węgłowska: 0000-0003-0180-6930
Miłosz Gapsa: 0000-0002-0986-5591
Keywords
artificial intelligence, data, personal data, autonomous vehicles, new deal for consumers, consumer protection; unfair commercial practices, personalization, profiling, consumer rights
Słowa kluczowe
sztuczna inteligencja, dane, dane osobowe, pojazdy autonomiczne, nowy ład dla konsumentów, ochrona konsumentów, nieuczciwe praktyki handlowe, personalizacja, profilowanie, prawa konsumenta
Abstract
Profiling is increasingly entering the lives of consumers, and in parallel with it, the phenomenon of collecting and using consumer data from various sources, including data processed by autonomous vehicles, is also progressing. This article aims to characterize the key risks for consumers that may result from the profiling process based on personal data obtained from autonomous vehicles, with particular emphasis on the practice of personalization. In this context, two legal acts will be discussed in more detail. First, the General Data Protection Regulation, on the basis of which the process of obtaining personal data from autonomous vehicles will be characterized. Second, Directive 2005/29/EC on unfair business-to-consumer commercial practices, in the context of which, the paper will examine the possibility of qualifying personalization of advertisements and using profiling to contractual terms optimization as an unfair commercial practice.
Abstrakt
Profilowanie w coraz większym stopniu wkracza w życie konsumentów, a równolegle z nim postępuje zjawisko gromadzenia i wykorzystywania danych konsumentów pochodzących z różnych źródeł, w tym przetwarzanych przez autonomiczne pojazdy. Niniejszy artykuł ma na celu scharakteryzowanie kluczowych zagrożeń dla konsumentów, które mogą wynikać z procesu profilowania w oparciu o dane osobowe pozyskane z pojazdów autonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki personalizacji. W tym kontekście szerzej omówione zostaną dwa akty prawne – ogólne rozporządzenie o ochronie danych, na którego podstawie scharakteryzowany zostanie proces pozyskiwania danych osobowych z pojazdów autonomicznych oraz dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych, w ramach której przeanalizowana zostanie możliwość zakwalifikowania personalizacji reklam oraz wykorzystywania profilowania do optymalizacji warunków umownych jako nieuczciwych praktyk handlowych.
Recommended Citation
Nowak, A., Węgłowska, M., & Gapsa, M. (2020). Profiling based on personal data of consumers processed by an autonomous vehicle. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(7), 46-62. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.4
First Page
46
Last Page
62
Page Count
16
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.4
JEL Code
K15, K24, K42
Publisher
University of Warsaw