•  
  •  
 

ORCID

Anna Nowak: 0000-0001-6274-3895

Magdalena Węgłowska: 0000-0003-0180-6930

Miłosz Gapsa: 0000-0002-0986-5591

Keywords

sztuczna inteligencja, dane, dane osobowe, pojazdy autonomiczne, nowy ład dla konsumentów, ochrona konsumentów, nieuczciwe praktyki handlowe, personalizacja, profilowanie, prawa konsumenta

Abstract

Profilowanie w coraz większym stopniu wkracza w życie konsumentów, a równolegle z nim postępuje zjawisko gromadzenia i wykorzystywania danych konsumentów pochodzących z różnych źródeł, w tym przetwarzanych przez autonomiczne pojazdy. Niniejszy artykuł ma na celu scharakteryzowanie kluczowych zagrożeń dla konsumentów, które mogą wynikać z procesu profilowania w oparciu o dane osobowe pozyskane z pojazdów autonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki personalizacji. W tym kontekście szerzej omówione zostaną dwa akty prawne – ogólne rozporządzenie o ochronie danych, na którego podstawie scharakteryzowany zostanie proces pozyskiwania danych osobowych z pojazdów autonomicznych oraz dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych, w ramach której przeanalizowana zostanie możliwość zakwalifikowania personalizacji reklam oraz wykorzystywania profilowania do optymalizacji warunków umownych jako nieuczciwych praktyk handlowych.

First Page

46

Last Page

62

Page Count

16

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.4

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS