ORCID
Anna Nowak: 0000-0001-6274-3895
Magdalena Węgłowska: 0000-0003-0180-6930
Miłosz Gapsa: 0000-0002-0986-5591
Keywords
sztuczna inteligencja, dane, dane osobowe, pojazdy autonomiczne, nowy ład dla konsumentów, ochrona konsumentów, nieuczciwe praktyki handlowe, personalizacja, profilowanie, prawa konsumenta
Abstract
Profilowanie w coraz większym stopniu wkracza w życie konsumentów, a równolegle z nim postępuje zjawisko gromadzenia i wykorzystywania danych konsumentów pochodzących z różnych źródeł, w tym przetwarzanych przez autonomiczne pojazdy. Niniejszy artykuł ma na celu scharakteryzowanie kluczowych zagrożeń dla konsumentów, które mogą wynikać z procesu profilowania w oparciu o dane osobowe pozyskane z pojazdów autonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki personalizacji. W tym kontekście szerzej omówione zostaną dwa akty prawne – ogólne rozporządzenie o ochronie danych, na którego podstawie scharakteryzowany zostanie proces pozyskiwania danych osobowych z pojazdów autonomicznych oraz dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych, w ramach której przeanalizowana zostanie możliwość zakwalifikowania personalizacji reklam oraz wykorzystywania profilowania do optymalizacji warunków umownych jako nieuczciwych praktyk handlowych.
Recommended Citation
Nowak, A., Węgłowska, M., & Gapsa, M. (2020). Profilowanie na podstawie danych osobowych konsumentów przetwarzanych przez pojazd autonomiczny. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(7), 46-62. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.4
First Page
46
Last Page
62
Page Count
16
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.4
Publisher
University of Warsaw