•  
  •  
 

Tytuł

Profilowanie na podstawie danych osobowych konsumentów przetwarzanych przez pojazd autonomiczny

ORCID

Anna Nowak: 0000-0001-6274-3895

Magdalena Węgłowska: 0000-0003-0180-6930

Miłosz Gapsa: 0000-0002-0986-5591

Keywords

artificial intelligence, data, personal data, autonomous vehicles, new deal for consumers, consumer protection; unfair commercial practices, personalization, profiling, consumer rights

Słowa kluczowe

sztuczna inteligencja, dane, dane osobowe, pojazdy autonomiczne, nowy ład dla konsumentów, ochrona konsumentów, nieuczciwe praktyki handlowe, personalizacja, profilowanie, prawa konsumenta

Abstract

Profiling is increasingly entering the lives of consumers, and in parallel with it, the phenomenon of collecting and using consumer data from various sources, including data processed by autonomous vehicles, is also progressing. This article aims to characterize the key risks for consumers that may result from the profiling process based on personal data obtained from autonomous vehicles, with particular emphasis on the practice of personalization. In this context, two legal acts will be discussed in more detail. First, the General Data Protection Regulation, on the basis of which the process of obtaining personal data from autonomous vehicles will be characterized. Second, Directive 2005/29/EC on unfair business-to-consumer commercial practices, in the context of which, the paper will examine the possibility of qualifying personalization of advertisements and using profiling to contractual terms optimization as an unfair commercial practice.

Abstrakt

Profilowanie w coraz większym stopniu wkracza w życie konsumentów, a równolegle z nim postępuje zjawisko gromadzenia i wykorzystywania danych konsumentów pochodzących z różnych źródeł, w tym przetwarzanych przez autonomiczne pojazdy. Niniejszy artykuł ma na celu scharakteryzowanie kluczowych zagrożeń dla konsumentów, które mogą wynikać z procesu profilowania w oparciu o dane osobowe pozyskane z pojazdów autonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki personalizacji. W tym kontekście szerzej omówione zostaną dwa akty prawne – ogólne rozporządzenie o ochronie danych, na którego podstawie scharakteryzowany zostanie proces pozyskiwania danych osobowych z pojazdów autonomicznych oraz dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych, w ramach której przeanalizowana zostanie możliwość zakwalifikowania personalizacji reklam oraz wykorzystywania profilowania do optymalizacji warunków umownych jako nieuczciwych praktyk handlowych.

First Page

46

Last Page

62

Page Count

16

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.4

JEL Code

K15, K24, K42

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS