•  
  •  
 

Tytuł

Nowy program na rzecz konsumentów – Poprawa odporności konsumentów na potrzeby trwałej odbudowy

ORCID

Filip Wiaderek: 0000-0002-5267-8206

Keywords

New Consumer Agenda, consumer protection, COVID-19, green transition, digital transition

Słowa kluczowe

Nowy program na rzecz konsumentów, ochrona konsumentów, COVID-19, transformacja ekologiczna, transformacja cyfrowa

Abstract

The paper provides a shortcut of the ‘New Consumer Agenda – strengthening consumer resilience for sustainable recovery’ that is enshrined in the EC Communicate from 13 November 2020. The programme constitutes an outline of goals, which the European Commission plans to achieve between 2020 and 2025 that were divided into five priority areas: (1) the green transition; (2) the digital transformation; (3) redress and enforcement of consumer rights; (4) specific needs of certain consumer groups and, (5) international cooperation. The burden of proper implementation of the solutions outlined in the Agenda, especially with regard to green transition, is to a large extent contingent on consumers. Promoting and enhancing grassroots actions is thus intended to bring most efficient and stable effects. An additional aspect of the programme is to provide effective measures of keeping high level of consumer protection in the COVID-19 reality and afterwards. The challenges that need to be met revolve around the impact that the pandemic had on the travel and tourism sector, online commerce and social consumption patterns, with regard to the increased waste production in particular. The shortcut of the Agenda enshrined in this paper concentrates on the initiatives, which the Commission intends to take up in the upcoming years, from the perspective of the declared goals of the programme.

Abstrakt

Praca stanowi omówienie „Nowego programu na rzecz konsumentów – Poprawa odporności konsumentów na potrzeby trwałej odbudowy”, zawartego w komunikacie Komisji z 13.11.2020 r. Przedstawia on zarys celów, które Komisja planuje osiągnąć w latach 2020 – 2025, które zostały podzielone na pięć obszarów priorytetowych: (1) Transformacja ekologiczna; (2) Transformacja cyfrowa; (3) Skuteczne egzekwowanie prawa i możliwość dochodzenia roszczeń; (4) Podatność konsumentów na zagrożenia; (5) Współpraca międzynarodowa. Ciężar odpowiedniego wdrożenia rozwiązań wskazanych w programie, szczególnie w zakresie transformacji ekologicznej, spoczywa w dużej mierze na konsumentach. Promowanie i wzmacnianie oddolnych działań ma w zamierzeniu pozwolić na osiągnięcie najbardziej efektywnych i stabilnych rezultatów. Dodatkowym aspektem programu jest zapewnienie efektywnych środków utrzymania wysokiego poziomu ochrony konsumentów w realiach pandemii COVID-19 i po niej. Wyzwania, którym należy sprostać, oscylują wokół wpływu, jaki pandemia wywarła na sektor usług turystycznych, handel elektroniczny oraz zmiany społecznych wzorców konsumpcji, w szczególności w odniesieniu do zwiększonej produkcji odpadów. Niniejsze opracowanie koncentruje się na inicjatywach, które Komisja planuje wdrożyć w nadchodzących latach, z perspektywy celów zadeklarowanych w programie.

First Page

83

Last Page

96

Page Count

13

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.9.6

JEL Code

D18, K23, K32

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS